با زورگيري سايبري آشنا شويم

اما زورگيري سايبري از طريق نماينده زماني شکل مي گيرد که فرد زورگير و قلدر فرد ديگري را مجبور به انجام کارهاي کثيف مي کند. در اکثر موارد قربانيان از اين که تحت سو استفاده زورگير قرار گرفته‌اند مطلع نبوده و در واقع همدستاني بي خبر محسوب مي شوند. اين نوع زورگيري سايبري خطرناک‌ترين نوع در اين حوزه محسوب شده زيرا اغلب در آنها افراد بزرگسال نيز درگير هستند.

آيا فرزند من مي تواند يکي از قربانيان زورگيري و مزاحمت‌هاي سايبري باشد؟

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زورگيري و مزاحمت‌هاي سايبري در ميان جوانان رايج است. در حقيقت، زورگيري سايبري هر کودک يا نوجواني که به اينترنت، ايميل، پيام‌هاي متني و ... دسترسي دارد را مي تواند تحت تاثير قرار دهد. حداقل از هر پنج نفر، يک نفر قرباني زورگيري سايبري بوده و اين شرايط در حال گسترده‌تر شدن است. همانند زورگيري و قلدري در دنياي واقعي، دامنه زورگيري سايبري مي تواند از تهديدهايي قابل تحمل توسط قرباني تا تهديدها و حملاتي جدي که به شدت قرباني را تحت تاثير قرار داده و به افسردگي و حتي خودکشي منجر شوند، متغير باشد.

تفاوت اصلي بين زورگيري سايبري و ديگر انواع زورگيري اين است که زورگيري سايبري مي تواند فرزند شما را حتي در داخل خانه و اتاق خواب نيز دنبال کند. بر همين اساس، يکي ديگر از جنبه‌هاي نگران کننده زورگيري سايبري اين است که قرباني اغلب احساس مي کند هيچ مکاني براي پنهان شدن در اختيار ندارد.

در صورتي که فرزندمان هدف زورگيري سايبري قرار گرفت، چه اقدام‌هايي بايد انجام دهيم؟

اگر نسبت به اين مساله که فرزندتان قرباني زورگيري سايبري شده مشکوک هستيد، اين شک را ناديده نگيريد. بر همين اساس، مي توانيد روش‌هاي زيرا را در دستور کار خود قرار دهيد:

- اطمينان حاصل کنيد که فرزندتان نسبت به موضوع زورگيري سايبري آگاه و مطلع است.

- نسبت به فعاليت‌هاي اينترنتي فرزند خود حساس بوده و از آنها آگاه باشيد.

- با فناوري و شبکه‌هاي ارتباطي که فرزندتان از آنها استفاده مي کند، آشنا شويد.

- از فرزند خود درخواست کنيد تا هر گونه پيام دريافتي نامناسب و زننده را به اطلاع شما برساند.

- به فرزند خود گوشزد کنيد که هيچ گاه به پيام‌هاي متني توهين آميز پاسخ ندهد زيرا پاسخ به پيام‌هاي زورگيران سايبري بيش از هر چيز ديگري براي آنها مطلوب محسوب مي شود.

- اگر دانش آموزان ديگري نيز درگير جريان زورگيري سايبري هستند، آن را با کارکنان مدرسه در ميان بگذاريد. امرزوه، مدارس به موضوع زورگيري سايبري توجه ويژه‌اي داشته و سياست‌هاي مختلفي را عليه آن به اجرا گذاشته‌اند.

آيا فرزند من مي تواند زورگير سايبري باشد؟
بي ترديد، تصور اين مساله که فرزندمان از کودکان و نوجوانان ديگر زورگيري مي کند، خوشايند نيست. اين در شرايطي است که زورگيري سايبري با انواع ديگر زورگيري متفاوت بوده و تاکتيک‌هاي آن اغلب به صورت پنهان و زيرکانه‌تر به کار گرفته مي شوند. از اين رو، شناسايي زورگيري سايبري در برخي مواقع دشوارتر است.

زورگيران سايبري حتما نبايد بزرگ‌تر و خشن‌تر از طرف مقابل خود بوده و يا حتي در همان محل قرباني حضور داشته باشند. با اين وجود، همانند تمامي زورگيري‌ها، اين افراد اغلب به پشتيباني تماشاچي‌ها - بچه‌هاي ديگري که شاهد اعمال آنها بوده ولي دخالتي نکرده و زورگير را به چالش نمي کشند - وابسته هستند.

اين پرسش را با فرزند خود مطرح کنيد که آيا تاکنون فعاليتي در فضاي مجازي انجام داده که موجبات آسيب يا ناراحتي فردي ديگر را فراهم کرده باشد. تاکيد بر اين مساله اشتباه بودن رفتار ظالمانه و خشن با بچه‌هاي ديگر و مشارکت در فعاليت‌هايي که موجب آسيب ديدن افراد ديگر مي شود، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

زورگيري سايبري اين امکان را براي افراد کم سن و سال فراهم مي کند تا حتي از افراد بزرگسال نيز زورگيري کنند. برخي مواقع، معلمان قرباني پيام‌هاي اينترنتي مي شوند که به طور کامل اعتبار و جايگاه آنها را تضعيف و يا نابود مي کند. اطمينان حاصل کنيد که فرزندتان از اين قبيل فعاليت‌هاي غير قابل قبول و زننده آگاه بوده و در صورت ارتکاب به آنها چه در مدرسه و چه در خانه با پيامدهاي سنگيني مواجه خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 20:6 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.